Vi hjälper dig om du har frågor eller funderingar kring att sälja med oss.
info@ps.se 0771-10 11 00
Allt har ett värde
Där andra ser restlager och kasserad utrustning, ser vi starten på något nytt. Med våra auktioner hjälper vi årligen 100 000-tals artiklar att hitta nya ägare, och skapar värde. Vi har över 450 000 budgivare och når ut i hela Europa. Vi tar hand om konkurser, avyttringar, avvecklingar och överskott. Så har ni maskiner, inventarier eller annat som binder kapital?
Kontakt då oss så vi hjälper vi ditt företag att frigöra tillgångar.
3 steg för en smidig affär
Värdering
Dokumentation
Auktion
400000
3000
1500
97
Vår modell är effektiv och enkel för att du skall känna dig trygg. Målet är att hela affären ska vara i hamn inom tre veckor – från den första kontakten till att pengarna är på ert bankkonto.
Auktion
När ditt objekt är redo för auktion tar våra erfarna auktionsplanerare hand om det och lägger ut för budgivning.
Marknadsföring
Vi säkerställer att hitta rätt kund för just ditt objekt genom marknadsföring digitalt, både lokalt och nationellt.
Kundtjänst
Vår kundtjänst samt våra handläggare finns med hela vägen och hjälper budgivare längs vägen med eventuella frågor, så att du skall kunna slappna av och vara säker på att vi levererar de bästa förutsättningarna för att få sålt ditt objekt till rätt pris.
Förhandling
Skulle objektet efter avslutad auktion, inte nått upp till reservationspris, kommer våra förhandlare att försöka medla mellan dig och budgivare för att stänga affären.
Redovisning
Efter att objektet är sålt, redovisar vi uppdraget till dig med full transparens och betalar ut pengarna omgående.
Vad tycker våra kunder?
Hur fungerar det att sälja på PS Auction?
Vi har två olika tillvägagångssätt för försäljning. Det första alternativet är att vi kommer ut till dig och gör en dokumentation på plats. Det innebär fotografering, beskrivning och värdering av försäljningsobjekten. Vi hjälper även till med visningen och utlämningen inför och efter auktionen.
Det andra alternativet är att du skickar in dina försäljningsobjekt till ett av våra distriktskontor. Vi gör då dokumentationen samt hanteringen av visningen och utlämningen från våra lokaler. Frakten står du för. Ring gärna din närmaste säljare för att få mer information och en personlig kontakt.
Hur många objekt måste jag lämna in för att få sälja?
Vi har ingen undre gräns utan bedömer försäljningsmöjligheterna utifrån vad det är för typ av objekt och värdet på objekten.
Varför ska jag sälja via PS Auction?
Vi har lång erfarenhet inom auktionsbranschen och vår kompetens innefattar professionella värderingar för både gamla och nya objekt. Via PS Auction når du som säljare en kunnig och intresserad målgrupp runt om i Europa.
Vår främsta fördel är vår effektiva organisation som borgar för snabb, personlig och trygg hantering. Utöver detta har vi en bred kundkrets både vad gäller geografi och bransch vilket gör att rätt köpare för dina objekt troligtvis finns bland våra budgivare.
Hur snabbt går det?
PS Auction hanterar ett auktionsuppdrag på ungefär tre veckor från det att avtalet mellan dig som inlämnare och oss skrivs. I dessa tre veckor inkluderas allt från dokumentation till redovisning av försäljningen.
Vad kostar det?
Kostnaden för ett auktionsuppdrag varierar och baseras bland annat på typ och mängd av objekt.
Information om kostnad för provision och eventuella tillägg får du genom att kontakta kundansvarig på ditt lokala PS-kontor.
För att vi på PS Auction ska kunna räkna på provisionskostnaden måste du ange vilken typ av objekt du vill sälja.
Kan ni värdera mina objekt?
PS utför mot ersättning värdering av verksamhet, inventarier, maskiner och varulager. Vi har professionella värderingsmän runt om i Sverige som kan hjälpa dig med en opartisk värdering. Läs mer om värdering här.
Vem bestämmer reservationspriset?
Det är du som säljare som i första hand bestämmer reservationspriset. Vi kan ta fram ett prisförslag för godkännande innan auktionen. Dock är det PS Auction som slutligt bestämmer om ett reservationspris ligger på rätt nivå eller inte.
Var finns PS distriktskontor och var finns köparna?
PS har distriktskontor, depåer och samarbetspartners över hela Sverige. På så sätt blir det enkelt för dig att arbeta med oss. Köparna hittar vi däremot över hela världen.
Sedan 2022 är vi en del av den holländska auktionskoncernen TBAuctions. Koncernen som helhet omsätter 2,9 miljoner objekt årligen, har 30 miljoner webbplatsbesök per månad och sysselsätter drygt 1000 personer. I koncernen ingår, utöver PS Auction, varumärkena Troostwijk (EU), Klaravik (SE/DK/FI), Vavato (BE), Auksjonen (NO), BMA (UK), Epic Auctions (NL) och DAB (DK). Alla med återbruk och cirkularitet som central del i affären.
Med cirka 50 anställda i Sverige hjälper PS Auction varje år över 100 000 auktionsobjekt att hitta nya ägare.
I takt med att vår marknad av köpare blir allt större ökar chanserna att dina varor kommer till nytta för någon annan. Det tjänar både du och miljön på.
Våra auktionssäljare
Är du en del av en koncern, eller jobbar på ett större företag?
Då kan du kontakta någon av våra storkundsrådgivare så kan vi nyckelanpassa hela affären tillsammans med er. Du skall känna dig i trygga händer och vara säker på att vi genererar de absolut bästa förutsättningarna för dig.
Hållbarhetsrapport 2023
Nu släpper PS Auction hållbarhetsrapporten för 2023.
Besparing – mer än 41 700 ton koldioxid